Godišnja nagrada Društva povjesničara umjetnosti Hrvatske za izložbu u 2024. godini dodijeljena je dr. sc. Ivanu Ferenčaku, iz Strossmayerove galerije starih majstora HAZU, autoru izložbenog projekta Sjaj u tami. Nizozemsko slikarstvo 17. stoljeća u hrvatskim zbirkama, održanoj u Galeriji Klovićevi dvori.
Nagrada se dodjeljuje autoru izložbe Ivanu Ferenčaku, kustosici izložbe Valentini Bach i Galeriji Klovićevi dvori. Riječ je o izložbi s opsežnim, znanstveno koncipiranim katalogom, koji će domaća i međunarodna stručna i znanstvena publika koristiti kao trajan rezultat istraživanja iz kojih je izložba proizašla i kao polazište za daljnji kritički pristup prezentiranoj građi.
Obrazloženje nagrade:
Izložba Sjaj u tami. Nizozemsko slikarstvo 17. stoljeća u hrvatskim zbirkama održana je od 12. prosinca 2024. do 9. ožujka 2025. godine u Galeriji Klovićevi dvori u Zagrebu.
Autorski rad dr. sc. Ivana Ferenčaka – znanstvenog suradnika i kustosa nizozemskog, flamanskog i njemačkog slikarstva u Strossmayerovoj galeriji starih majstora HAZU – proizašao je iz projekta Hrvatske zaklade za znanost „Istraživanje provenijencije umjetnina u zagrebačkim zbirkama“.
Pod kustoskim ravnanjem Valentine Bach te uz stručni doprinos kolegica i kolega s polja povijesti umjetnosti i dizajna, izložba je predstavila stotinjak slika, grafika, crteža i predmeta umjetničkog obrta, iznjedrivši bogato ilustrirani katalog od 250 stranica, odnosno od tri stručna teksta, 108 kataloških te preko 650 bibliografskih jedinica.
Uvodni tekst Ivana Ferenčaka pružio je presjek izloženih umjetnina s naglaskom na povijest prikupljanja, dok su tekstovi Valentine Bach i dr. sc. Katarine Nine Simončič bili posvećeni staklu i porculanu kao segmentu nizozemskog umjetničkog obrta te nizozemskoj modi.
Posebna pažnja bila je pridana rekonstrukciji ženske odjevne kompozicije realizirane temeljem suradnje profesora i studenata Tekstilno-tehnološkog fakulteta u Zagrebu, a po uzoru na „Portret otmjene dame“ iz Muzeja Mimara.
Dok su predmeti umjetničkog obrta i rekonstrukcija modne kompozicije, kao popratni izložbeni materijali, doprinijeli kontekstualizaciji onodobnog likovnog života, središnji eksponati (slike, crteži i grafike) bili su tematski izloženi po pripadnosti određenom žanru (historijsko slikarstvo, portreti, žanr scene, mrtve prirode, krajolici i vedute).
Reprezentativna likovna ostvarenja, pristigla na područje hrvatskih zemalja od kraja 17. do početka 21. stoljeća, posuđena su mahom iz javnih zbirki sa sjevera zemlje, dok je manji dio preuzet iz privatnih kolekcija. Mnoga od njih bila su rijetko izlagana, dok su neka ovom prilikom po prvi puta predstavljena javnosti. U skladu s time kataloška obrada, u kojoj je izniman doprinos autorica i autora kataloških jedinica (Sanja Cvetnić, Ivan Ferenčak, Iva Pasini Tržec, Marina Perković, Ana Petković Basletić, Iva Podrug, Tanja Trška, Arthur K. Wheelock Jr.), nije podrazumijevala tek temeljne podatke o predmetu, već je uključivala detalje o provenijenciji, povijesnom kontekstu nastanka i nabave, a nerijetko i rasprave o ikonografiji te autorstvu uz komparativnu analizu s primjerima lociranima u inozemstvu.
Potaknuvši suradnju među institucijama te povezavši istraživačku i kustosku praksu, izložba simboličnog naslova Sjaj u tami doprinijela je vidljivosti nizozemskog slikarstva u hrvatskom kulturnom prostoru te u konačnici njegovoj revalorizaciji u domaćoj povijesti umjetnosti.